simile

Homeopaattisen lääkeaineen käyttöohjeet:

Homeopaattiset lääkeaineet ovat peräisin luonnosta, kasveista, mineraaleista ja eläinkunnasta. Ne eivät kuitenkaan ole rohdosvalmisteita. Homeopaattiset lääkkeet eivät aiheuta sivuvaikutuksia tai riippuvuutta. Niiden valmistuksessa ei käytetä keinotekoisia väri- tai säilöntäaineita. Turvallisia käyttää, joten niitä voi käyttää kaikenikäiset. Kaikkia vaivoja ei tule hoitaa homeopatian keinoin vaan vakavissa sairastapauksissa otettava yhteyttä lääkäriin!

Homeopaattinen hoito tulisi aloittaa akuuteissa vaivoissa vasta sitten kun potilaalla on jollekin lääkeaineelle tyypillinen oire. Yritä valita oireita lähinnä vastaava homeopaattinen lääkeaine. Anna vain yhtä lääkeainetta kerrallaan. Akuuteissa sairauksissa voi lääkeainetta vaihtaa oireiden muuttumisten mukaan nopeastikin.

Mikäli potilaalla on johonkin kroonisen sairauteen määrätty lääkitys, sitä ei saa lopettaa tai keskeyttää ilman lääkärin lupaa. Homeopatiaa voidaan kuitenkin käyttää rinnakkain muun lääkityksen kanssa, mutta niitä ei tule ottaa yhtäaikaisesti.

• Homeopaattinen lääkeaine (pilleri, rae) laitetaan kielen alle tai päälle ja annetaan hitaasti sulaa suussa. Lääkeainetta ei tule ottaa ruuan eikä juoman kanssa (taukoa 15 minuuttia ennen ja jälkeen). Sama koskee hampaiden pesua ja tupakointia.
  • Homeopaattiset lääkeaineet tulee säilyttää valolta suojattuna huoneenlämmössä. Mikäli mahdollista, älä koske käsin homeopaattisiin lääkkeisiin. Käytä muovilusikkaa tai korkkia annostukseen.
  • Annostus: 1-2 pilleriä (=yksi annos). Otetaan yksi annos 1-3 tunnin välein, kunnes olo helpottuu. Lääkkeen ottaminen tulee lopettaa heti, kun oireet lievittyvät. Annos uusitaan vain jos oireet palaavat. Akuuteissa vaivoissa annoksen voi toistaa 15-30 minuutin välein. Ellei oireiden lievenemistä tapahdu kolmannen annoksen jälkeen, valitaan uusi lääke. Jos on valinnut väärän lääkkeen, ei ole syytä huoleen, sillä homeopaattiset lääkkeet ovat vaarattomia lyhyitä aikoja käytettäessä.
  • Homeopaattiset pillerit voidaan myös liuottaa veteen. Tällöin laitetaan 1-2 pilleriä noin puoleen desilitraan vettä. Annetaan liueta ja sekoitetaan (Ei metallilusikalla). Otetaan yksi teelusikallinen ja pidetään hetki suussa. Liuosta sekoitetaan aina ennen seuraavaa ottamista. Akuutisti lusikallisia voi ottaa 10-30 minuutin välein ja kertoja harvennetaan tilanteen mukaan.
  • Kroonisissa tai pitkään jatkuneissa vaivoissa, paras hoitotulos saavutetaan koulutetun homeopaatin hoidossa.